woensdag, 24 januari 2007

Maritiem transport

Het kanaal is één van de drukst bevaren scheepsroutes ter wereld. Jaarlijks varen er alleen al 430.000 schepen doorheen het Belgische deel van de Noordzee. Het maritieme transport is een heel belangrijke factor zowel in de wereld- als in de Belgische economie. De vier grootste zeehavens van België, Antwerpen, Zeebrugge en Oostende illustreren dit.

Antwerpen is de vierde grootste haven van de wereld en het op één na grootste centrum voor de petrochemische industrie ter wereld. De haven is goed voor 56.000 jobs. Jaarlijks meren zo’n 16 000 schepen van ongeveer 100 verschillende landen in Antwerpen aan. Vorig jaar bedroeg de goederen trafiek in de Antwerpse haven zo’n 152 miljoen ton. (www.portofantwerp.be)

Net zoals Antwerpen kent de haven van Zeebrugge een lange geschiedenis. Het is pas sinds de jaren ’70 dat Zeebrugge opnieuw een haven met internationale uitstraling werd. Zo is Zeebrugge met de verwerking van 30.569.000 ton de achtste grootste haven van West-Europa. Het feit dat de haven van Zeebrugge alleen zo’n 11.200 werknemers tewerkstelt toont het grootte belang van het maritieme transport aan. (www.portofzeebrugge.be)

De derde grootste haven is die van Gent waar zo’n 25 miljoen ton goederen behandeld worden en bijna 27.5000 mensen te werkgesteld zijn. (www.portofgent.be)

Dan is er nog Oostende dat in de jaren '90 een terugval kende, omdat de RMT wegviel en de Kanaaltunnel geopend werd. Door grootscheepse infrastructuurwerken is de dalende lijn omgebogen, 2002 werd zelfs een absoluut recordjaar voor Oostende. Deze stad is niet alleen de vierde grootste haven, maar is cruciaal in de kustverdediging van Vlaanderen. (www.portofoostende.be)

18:29 Gepost door johan in onze noordzee | Permalink | Commentaren (0) | Tags: transport, noordzee | |  del.icio.us | | Digg! Digg |  Facebook | |  Print |

De commentaren zijn gesloten.