maandag, 01 december 2008

Duurzame vis ook bij Albert Heijn?

zeevis

Hij windt er geen doekjes om. „We hebben ons destijds niet altijd gerealiseerd welke grote rol we spelen”, zegt John Oosterhuis, kwaliteitsmanager van supermarktconcern Albert Heijn en belast met de kwaliteit van onder andere visproducten. „We wilden vis bereikbaar maken voor onze klanten. Hoe die vis in de schappen belandde, deed minder ter zake. Daarover bestond bij ons, maar ook bij de consument, grote onbekendheid.” 

Maar de tijden veranderen. Nu is dat juist heel belangrijk geworden, onderstreept Oosterhuis. 's Lands grootste supermarktketen is overtuigd van de noodzaak tot duurzaamheid en werkt tegenwoordig samen met het Wereld Natuurfonds en de stichting Noordzee. „Met het WNF praten we over een tienpuntenplan om de visinkoop te verbeteren.” Het concern wil maatjesharing en koolvis gaan verkopen voorzien van het duurzaamheidslabel Marine Stewardship Council.

AH stapt verder in een WNF-project om de tonijnvisserij voor de kust van Indonesië te verbeteren, om de bijvangst van zeeschildpadden te voorkomen. En een paar jaar geleden staakte Albert Heijn al de verkoop van tong en schol in paaitijd, om deze bedreigde vissoorten de kans op nageslacht te bieden. „Misschien komen we zelfs nog wel tot de conclusie dat we schol en tong helemaal uit de winkel halen.” Op dit moment staat binnen het concern de sliptong ter discussie, de tong die reeds is gevangen voordat zij voor nageslacht heeft kunnen zorgen. „We zoeken naar een alternatief. De sliptong wil ik het liefst uit de winkel halen”, zegt Oosterhuis. „Paling zou je eigenlijk ook niet meer moeten willen.” Wilde paling staat op uitsterven, kweekpaling is nauwelijks aan alternatief.

Natuurlijk is het een koud kunstje om net als het Amerikaanse Wal-Mart te roepen dat Albert Heijn over vijf jaar alleen nog maar vis met MSC-label wil voeren, zegt Oosterhuis. „Maar dat is niet haalbaar. Wereldwijd is nog maar een paar procent van de wilde vis MSC-gecertificeerd. Zodra de Hollandse grijze garnaal een MSC-label heeft, leggen wij die in de winkel. Mensen vragen me ook wel eens waarom wij geen duurzaam gevangen harder uit de Waddenzee verkopen. Maar als wij, met onze ruim zevenhonderd winkels, die harder zouden opnemen in ons assortiment, is het over en uit met die duurzaamheid, zoveel vis hebben we nodig.”

Dat supermarktketens de visindustrie kunnen beïnvloeden staat voor Oosterhuis in ieder geval wel vast. Zo stond hij samen met garnalenimporteur Heiploeg aan de wieg van een pakket voedselveiligheidseisen voor de tropische kweekgarnaal.

Zo bleek het ook mogelijk de productie van de kweekzalm te verbeteren. „We hebben samen met leveranciers Europese eisen geformuleerd. Dankzij die eisen daalde onder andere het gebruik van antibiotica met negentig procent”, vertelt Oosterhuis

De kweekzalm is volgens critici echter nauwelijks een alternatief voor de wilde zalm. Het 'varken van de zee' wordt immers gevoed met brokjes van vismeel en visolie. „Maar negen van de tien bestanddelen van die visbrokjes komen van duurzaam vis”, werpt Oosterhuis tegen. De brokjes worden bovendien opgevangen in een zeil onder de netten van kweekvijver, en weer teruggepompt. Zo is de lokale milieuverontreiniging te beperken.

16:04 Gepost door johan in goede vis! | Permalink | Commentaren (0) | Tags: duurzaam, vis, supermarkten, albert heijn, goede vis, visproducten | |  del.icio.us | | Digg! Digg |  Facebook | |  Print |

De commentaren zijn gesloten.