woensdag, 05 november 2008

Filosofie van vis bereiding.

De begin-temperatuur is bepalend voor de bereidings-tijd. Vis direct uit de koelkast heeft beduidend langer nodig, bovendien wordt de vis soms onregelmatig gaar. Haal de vis daarom al een half uur voor het bereiden uit de koelkast, zodat deze rustig op kamertemperatuur kan komen. Vroeger werd vis door en door gaar bereid, tegenwoordig meestal net aan gaar. Zo komt de smaak van de vis beter tot zijn recht. Bij zalmfilet en tonijn is het zelfs lekkerder als ze van binnen nog rosé zijn. Deze moeten dus echt op kamertemperatuur zijn bij het bereiden om te voorkomen dat ze wel mooi bruin zijn, maar nog niet warm van binnen. Tijdens het bereiden is aan de buitenkant niet te zien of de vis gaar is. Dit kun je testen door even een punt van een mes in het dikste deel van de vis te steken. Houd de punt van het mes dan meteen plat tegen de bovenlip en controleer zo of het mes koud, lauwwarm of warm is. De vis is goed als de mespunt warm is. Dikkere stukken vis voelen stevig aan als ze gaar zijn en het visvlees wordt ondoorzichtig.

13:03 Gepost door johan in voedingswaarden | Permalink | Commentaren (0) | Tags: vis, visgerechten, viskeuken, garen, visbereidingen, bereiding | |  del.icio.us | | Digg! Digg |  Facebook | |  Print |

donderdag, 28 februari 2008

cholesterol

Cholesterol
Cholesterol is een stof in het bloed die onmisbaar is voor de lichaamscellen en ook een belangrijke grondstof voor de hormonen is. Het grootste deel van het cholesterol wordt door het lichaam zelf aangemaakt, maar we krijgen cholesterol ook binnen via voedsel.

Paling
Paling
Garnalen, paling en schelvislever bevatten van nature veel cholesterol. Onderzoek wijst uit dat cholesterol in de voeding nagenoeg geen effect heeft op het cholesterolgehalte in het bloed.

Tegenwoordig weten we dat er twee soorten cholesterol zijn, het 'goede' cholesterol (HDL) en het 'slechte' cholesterol (LDL). Slecht cholesterol kan ondermeer verstoppingen veroorzaken in de bloedvaten, met als gevolg hart- en vaatziekten.
Vetten en cholesterol zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden. Er zijn verzadigde en onverzadigde vetten. Verzadigde vetten laten de hoeveelheid slecht cholesterol (LDL) stijgen. Onverzadigde vetten, zoals in vis, hebben daarentegen een hele positieve werking. Het goede cholesterol (HDL) uit onverzadigde vetten breekt het slechte cholesterol af en verlaagt daarmee het cholesterolgehalte in het bloed. Alle vissoorten hebben deze gunstige werking. Vette vissoorten, zoals haring, makreel, zalm en paling bevatten echter de meeste onverzadigde vetzuren. Daarom raadt het Voedingscentrum aan tenminste twee keer per week vis te eten, waarvan minimaal één keer vette vis.
Zorg ervoor dat u bij de bereiding van vis ook gebruik maakt van onverzadigde vetten, zoals bijvoorbeeld producten op basis van olijfolie.

12:38 Gepost door johan in voedingswaarden | Permalink | Commentaren (0) | Tags: cholesterol, gezondheid, gezonde vis, goede vis, vis, zee, voedingswaarden | |  del.icio.us | | Digg! Digg |  Facebook | |  Print |